Educatie

Onderwijs & opvang

Ons kindcentrum is een plek voor onderwijs, opvoeding, ontwikkeling en ontmoeting. Hiervoor gebruiken de overkoepelende term: educatie.

Concept

Voor ons pedagogisch en didactisch handelen is de basis het concept Ervaringsgericht Onderwijs. Daarnaast hebben we ons voor de vorming van ons kindcentrum laten inspireren door de Reggio Emilia-pedagogiek. Onze vertaling hebben we weergegeven in 5 pijlers.

 

Pijlers

Binnen educatie zijn 5 pijlers herkenbaar. Deze pijlers geven ons houvast bij het maken van pedagogische en didactische keuzes.

Zicht op ontwikkeling

We kijken naar onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen en koppelen deze aan onze verwachtingen van de groep of een individueel kind. We hebben hoge, reële verwachtingen van kinderen. Ze krijgen van ons ‘dikke soep’ aangeboden. Welbevinden,  betrokkenheid zijn belangrijke indicatoren voor de kwaliteit van ons onderwijs. Maakt een kind het niet goed, is er geen betrokkenheid? Dan is wellicht onze aanpak of ons aanbod niet op orde. Dan onderzoeken we wat we kunnen verbeteren.

Volg je ons al?

Welbevinden

Een belangrijke voorwaarde om je optimaal te kunnen ontplooien is welbevinden. Hiermee bedoelen we dat de kinderen zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Maar ook dat ze een positief zelfbeeld hebben. Signalen van welbevinden zijn: spontaniteit, genieten, ontspannen zijn en je open stellen. Het is belangrijk dat kinderen zich goed voelen, want hoog welbevinden zorgt voor een goede emotionele ontwikkeling. Het bevorderen van het welbevinden binnen ons kindcentrum zien wij dan ook als onze kerntaak.

Betrokkenheid

Optimale betrokkenheid. Daar streven we binnen ons kindcentrum naar. Zijn kinderen betrokken? Dan vindt er diepgaand leren plaats. Kinderen zijn dan geconcentreerd, gemotiveerd, alert, geboeid en vergeten de tijd. Het vergt veel energie en zorgt voor voldoening. Het kind zit in een ‘flow’. Dit is de optimale toestand waarin een kind kan leren. Het wordt alleen bereikt als een activiteit aansluit bij hun drang om te verkennen en aansluit bij hun zone van naaste ontwikkeling.

We monitoren welbevinden en betrokkenheid door observaties, groepsbezoeken en betrokkenheidsmeting door Tweemonds.

Onze 5 pijlers

Ambitie: de omgeving in ons kindcentrum nodigt uit om te spelen, te leren en te onderzoeken. De leeromgeving is ook een ‘leerkrácht’. Wij hebben er alle vertrouwen in dat een kind zich altijd volop aan het ontwikkelen is. Maar ontwikkelen is ook dat je weet dat je jezelf soms mag terugtrekken. Binnen ons kindcentrum is plek voor inspannende en ontspannende activiteiten. De medewerkers hebben aandacht voor de leeromgeving en passen deze regelmatig aan zodat het van betekenis is voor kinderen. Maar ook de natuurrijke omgeving buiten school doet mee, zoals uitstapjes en gastlessen.

Ambitie: onze kinderen weten wat ze kunnen en wat hun talenten zijn. De ontwikkeling en groei die zij doormaken kunnen ze met trots laten zien en verwoorden. Ons kindcentrum is de plek waar ze hun talenten kunnen ontdekken, benutten en ontwikkelen. Wij kennen de kinderen en hebben zicht op hun hele ontwikkeling. Vanaf dat zij binnenkomen totdat zij ons kindcentrum verlaten. Wij zien wat kinderen kunnen en inspireren hen zich verder of anders te ontwikkelen. De medewerkers vertrouwen in de groeikracht van kinderen.

Ambitie: onze kinderen mogen buiten en binnen met elkaar spelen en onderzoeken. Ons kindcentrum is de plek om ieder zijn of haar talenten te laten ontwikkelen. De medewerkers begeleiden en helpen de kinderen daarmee. Het team werkt samen. Coachend en groepsdoorbrekend.

Ambitie: een liefdevolle plek waar we omzien naar elkaar. Kinderen voelen dat ze goed zijn zoals ze zijn. Zij krijgen immers het vertrouwen van alle medewerkers. Binnen ons kindcentrum sta je er nooit alleen voor. Kinderen leren dat zij bij een groep horen, dat zij onderdeel zijn van een groter geheel. Daarom zien zij naar de ander om. Als je jezelf veilig voelt, kun je ook anderen helpen.

Ambitie: kinderen leren binnen ons kindcentrum voor nu en voor later. Daarmee verkennen zij de wereld, ze zetten stappen. Ze kunnen zelfstandig toepassen wat zij bij ons geleerd hebben. Als dat lukt, wordt leren ook steeds leuker. Je weet waarvoor je het doet. Dat noemen wij leren met  hoofd, hart en handen. Kinderen leren de wereld steeds beter kennen en begrijpen. Zo worden ze ‘zelfredzaam’.